tisdag 11 september 2012

Bönder

Apropå mitt tidigare inlägg om att jag skulle vilja veta hur kostnaderna för mjölk fördelas vill jag förtydliga: jag betalar hellre mer och ser att våra svenska bönder överlever på det de håller på med. Att våra landskap, med allt vad det innebär i bieffekter ur mjölkperspektivet betraktat, bevaras. Att transporter inte ska vara längre än nödvändigt.

Ja, en höjning av mjölkpriset skulle förmodligen vara märkbart min plånbok. Kanske, om jag känner efter.
Ett högt pris som däremot vore mer märkbart, i mycket större och viktigare sammanhang än plånboken, är förlusterna av mjölkbönder och kor som vårdar vår mark. Samt en stor saknad i mjölkdisken.

Nä fy tusan! Höj mjölkpriset och ge pengarna till våra bönder, det är ett stort arbete de utför! Varje dag, året om.
Skänk dem en tanke när du står där i affären och väljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar